"Il Postino (Postacı)" filminden "metafor" kavramıyla ilgili konuşmalı bir bölüm


Bu filmde, Paplo Neruda ile postacı Mario'nun deniz kıyısındaki bir konuşmaları şöyledir:

"Metafor ne demek sayın Neruda?"
"Bir şey söylerken, başka bir şeyi ima etmektir sevgili Mario."
"Nasıl yani, sayın Neruda?"
Neruda denizle ilgili bir şiir okur.
"Bu şiirdeki deniz, hayatın metaforu olarak kullanılmıştır Mario, nasıl buldun şiiri?"
"Çok güzeldi sayın Neruda, sanki içinde tekne salınıyordu."
"Bak sen de metafor yaptın Mario!"
"Ne zaman yaptım?"
"Şimdi...'tekne salınıyordu içinde dedin'."
"Tekne bir metafor yani..."
"Evet..."
"Deniz bir metafor, gökyüzü bir metafor, o zaman tüm dünya, başka bir şeyin metaforu sayın Neruda..."
"Sevgili Mario bu sorunun cevabını denize girip biraz düşünmek istiyorum."
Denizden çıktığında Marioyu kendi kendine konuşur bulur:
"Metafor...Metafor"

FİLİMLE İLGİLİ KISA BİLGİ:
Şili'nin dünyaca ünlü toplumcu şairi Pablo Neruda'yla saf bir İtalya postacısının öyküsüdür "Il Postino (Postacı)" filmi. 1950'li yıllar. Diktatörlük rejiminin tahammül edemediği gerçekleri şiirlerinde dile getiren Pablo Neruda (Philippe Noiret), küçük bir İtalyan kasabasına, bir adaya sürgüne yollanıyor. Burada karısıyla siyasi gelişmeleri izlemeye ve biraz da kafa dinlemeye çalışan Neruda, kendisine her gün mektuplarını ulaştıran Mario (Massimo Troisi) ile tanışıyor ve ona kadınlarla ilişki kurmadaki incelikleri, hayatın küçük ayrıntılarını keşfetmeyi, kısaca 'yaşamayı' öğretiyor. Onun içindeki şair yanın ortaya çıkmasını sağlıyor. Ancak Neruda, zamanı geldiğinde ülkesine geri dönüyor ve bir anlamda Mario'yu 'terk ediyor'. Başrol oyuncusu Massimo Troisi'nin filmin çekiminden bir gün sonra kalp krizi geçirerek ölmesi, filme umulmadık bir ilgi sağlamıştı. Neruda'nın görüşlerini tamamen benimseyen Mario'nun işçi partisine katılması ve köydeki din adamlarının 'bu komünistler insan yiyormuş' tarzında konuşmalarına verdiği cevaplarla siyasi yönü de belirginleşen film, "Bisiklet Hırsızları" ve "Cennet Sineması"yla aynı kulvarda ilerliyor.
Filmin gösretime girme tarihi: 13 Kasım 2002.

Postacının şaire söylediği şu söz de o zamanlar çok dikkat çekmişti: "Şiir, yazanın değil ona ihtiyacı olanındır."


Nizamettin Uğur || nizamettinugur.gen.tr